Prečo je nevyhnutné jesť zeleninu?

Surová zelenina obsahuje mnoho zdraviu prospešných látok ako sú vitamíny, sacharidy, organické kyseliny, minerálne soli, makro aj mikro elementy. Dôležitou súčasťou je aj vláknina, ktorá zohráva podstatnú úlohu v tráviacom trakte, napomáha nielen dobrému fungovaniu čriev ale môže byť nápomocná napríklad aj pri redukčnej diéte. A ak k nim pridáte bylinky na chudnutie, úspech máte zaručený. Poďme si ale niečo povedať o zelenine. Častokrát sú najzdravšie práve tie najnenápadnejšie a najľahšie dostupné druhy.

zelenina

 

O priaznivých účinkoch cibule netreba nikoho presviedčať. Obsahuje baktericídne a antibiotické zlúčeniny, éterické silice, enzýmy, vitamíny C, B¹, B², karotén a minerálne soli ako je draslík, fosfor a síra. Pri pravidelnej konzumácii znižuje krvný tlak a hladinu cukru v krvi a navyše má aj močopudné účinky.

 

Cenným „liekom“ je aj kapusta. Okrem vitamínov A, C, B¹, B², PP a K obsahuje vápnik, fosfor, draslík a síru. Vylisovaná šťava má veľmi dobré účinky pri liečbe žalúdočných vredov a chronických chorôb sleziny a pečene. Kapustu je možné aplikovať aj zvonka pri zápaloch kože, popáleninách a ekzémoch.

 
Paprikasi získala u nás popularitu pomerne nedávno. Je priam nabitá zdraviu prospešnými látkami a doporučuje sa pri avitaminóze a nedostatku minerálov. Obsahuje sacharidy, pektíny, éterické silice, saponíny, prírodné farbivá a celý súbor vitamínov od A až po K. Pri málo pálivých odrodách sa doporučuje jesť aj semená kvôli vysokému obsahu zdravého tuku a baktericídneho kapsaicínu.  

smoothie

 

Často by sme mali siahnuť aj po tradičnej, jesennej zelenine – tekvici. Je to nielen chutná ale aj liečivá rastlina. Dužina tekvice obsahuje sacharidy, minerálne soli, vitamíny A, B, C a PP a jej semená navyše aj tuky, fytosteroly a zlúčeniny nazývané kukurbitacíny – látky účinne ničiace cudzopasné parazity v čreve. Tekvicu môžete podávať pri problémoch s močovým mechúrom, pri poruchách látkovej výmeny a krvného obehu.